Meghosszabbítanák a 42-es villamosvonalat a XVIII. kerületi Havanna lakótelepig és a Gloriett-telepig, továbbá a főváros célkitűzése, hogy minden lakótelepre el lehessen jutni kötöttpályás közösségi közlekedéssel - mondta Karácsony Gergely főpolgármester csütörtökön sajtótájékoztatón.
A XVIII. kerületben tartott kihelyezett főpolgármesteri kabinetülést követően Karácsony Gergely közölte: a kerület polgármesterével, Szaniszló Sándorral (Momentum-DK-MSZP-Párbeszéd-LMP) megállapodást kötöttek arról, "a főváros és a kerület mindent megtesz" annak érdekében, hogy a 42-es villamos elérje a Havanna lakótelepet és a Gloriett-telepet, ezáltal 40 ezer ember életét tegyék könnyebbé.
A főpolgármester szerint az elmúlt években a kormányzati politika megfeledkezett a lakótelepeken élő budapestiekről, akiket leginkább érint a megélhetési válság és a rezsiköltségek növekedése. A 2010-ben elindult panelprogram félbeszakadt - jegyezte meg.
Karácsony Gergely úgy fogalmazott: "nekünk az a dolgunk, hogy Budapesten a lakótelepeken is jó legyen az élet". Ezért az egyik legfontosabb vállalásuk az, hogy szeretnék elérni, "minden lakótelepet érje el a közösségi közlekedés kötött pályán is" - jelentette ki a főpolgármester.
Hozzátette: sajnos ma vannak olyan lakótelepek, ahol rengeteg ember él, és még sincs kiszámítható, jó minőségű kötöttpályás közlekedés.
Karácsony Gergely azt mondta, dolgoznak azon, hogy a félbeszakadt panelprogramot folytassák, hiszen mind a megélhetés, mind a klímavédelem szempontjából nincs jobb fejlesztés mint a lakótelepi energiahatékonysági beruházások.
A főpolgármester beszélt arról is, hogy az elmúlt időszakban jó volt az együttműködés a főváros és a kerületek között, de ez - mint fogalmazott - a XVIII. kerület kapcsán "különösen is érvényes". "Borzasztó nehéz évek vannak mögöttünk, mégis voltak közös sikereink, amelyekre büszkék lehetünk, és vannak közös terveink a közös ciklusra is" - fogalmazott.
Azt mondta, az elmúlt ciklusban a 3-as metró felújításával, a 42-es és az 50-es villamos fejlesztésével tudtak tenni azért, hogy a XVIII. kerületieknek jobb legyen. Továbbá a kormánnyal kötött megállapodás révén a főváros hozzá tudott járulni ahhoz, hogy a kerületben az egészségügyi ellátásban "nagy volumenű" fejlesztés valósuljon meg.
Szaniszló Sándor arról beszélt, a legfontosabb projektjük az úthálózat rendbetétele volt, és az utóbbi harminc év legnagyobb útfejlesztési programja zajlik.
A polgármester megköszönte a főváros szolidaritását, hiszen - mint mondta - minden segítséget megkaptak például az Üllői út érintett szakaszának felújításához. Közölte, jövő hétfőtől elindul a kerületben a Nagykőrösi út felújítása is.
Mindez nem lehetne, ha nem lenne partnerség a kerület és a főváros között - hangsúlyozta Szaniszló Sándor. Közölte továbbá, hogy terveik között szerepel egy kerületi önkéntes tűzoltóság létrehozása is.
Karácsony Gergelyt a sajtótájékoztatón kérdezték az e-jegyrendszer ügyéről is. Azt mondta, minimum 7,5 milliárd forint veszteség érte a fővárosi önkormányzatot amiatt, hogy a 2014-es e-jegyrendszerre vonatkozó szerződés végül nem tudott teljesülni. A nemzetközi választottbíróság megállapította, hogy a projekt ellehetetlenülését nagyon nagy mértékben maga a főváros és a Budapesti Közlekedési Központ akkori vezetése okozta.
Szavai szerint rossz volt a koncepció és az eredeti közbeszerzés hibásan határozta meg a vállalkozóval kapcsolatos alkalmassági kritériumokat, így egy olyan cég nyerte meg a közbeszerzést, amely nem volt alkalmas a feladat elvégzésére.
Ez egy nagyon világos jelzés, hogy hogyan nem szabad közbeszerzéseket kiírni - mondta Karácsony Gergely.
A főpolgármester a 42-es villamosvonal tervezett meghosszabbításával kapcsolatban elmondta: a tervezéshez szükséges forrás rendelkezésre áll a közlekedési operatív programban. Jelenleg magára a beruházásra nincs forrás, de ez - mint mondta - változhat akkor, ha a tervezés jól halad.
Karácsony Gergely szerint, ha ez így lesz, akkor a következő önkormányzati ciklusban megvalósulhat a beruházás.