Csaknem harmadával visszaesett a pályakezdő pedagógusok száma - Szél Bernadett országgyűlési képviselő, az egységes ellenzék közös jelöltje Pest megye 2-es számú választókerületében Budakeszin és környékén.
"Hosszas huzavona után kénytelen volt kiadni az EMMI a pályakezdő pedagógusok számára vonatkozó adatokat."
- Közölte szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében Szél Bernadett. Mint írta, a minisztérium először azt írták, nem kötelesek adatgyűjtésre és új, minőségileg más adat előállítására. Tehát azt állították, nem tudja az oktatásért felelős minisztérium, mennyi a pedagógus pályára belépők száma egy adott évben.
Szél Bernadettnek persze nem szokása feladni. Kikérte az ITM-től is a kezdő és végző pedagógushallgatók számát. Ők meg azt írták, nem kezelik az adatokat. Na ezután már a NAIH-hoz fordult Szél Bernadett, a lefolytatott vizsgálat pedig megállapította, hogy a pályakezdőkre vonatkozó adatokat az EMMI-nek, a pedagógushallgatókra vonatkozókat pedig az ITM-nek kell kiadnia.
"Az EMMI végül elküldte a 2020/2021-es tanévre vonatkozó adatot, az ITM viszont azt írta, hiába ők a felsőoktatásért felelős tárca, fogalmuk sincs, hány pedagógushallgatót képez az állam évente. Ezért újabb körben fordultam a NAIH-hoz, egyelőre várom a vizsgálat végét."
Az EMMI adatai a pályakezdők számának drámai esését mutatják: harmadára csökkent 2020-ban a pályakezdő pedagógusok száma 2018-hoz képest.
Szél Bernadett szerint a drámai visszaesés oka egyértelmű: a Fidesz 12 évnyi kormányzása után is nettó 145 ezer forintot keres egy pályakezdő tanár, sőt, ahogy egy budapesti gimnáziumban oktató tanárnő mai posztjából kiderült, a 4 éve pályán levők nettó bére is mindössze 160 ezer forint, és csak szakmai pótlékkal megy fel 178 ezerre. A pótlékemelést, ami nem béremelés lesz, csak a pótlékot emelik, pedig elviszi majd a 14 éves rekordon levő infláció.
Arra már az RTL híradó mutatott rá, hogy bár az előrejelzések eleve rosszak voltak, a pedagógus szervezetek is magasabb létszámmal számoltak, mint a mostani adat. Ráadásul a pályakezdők egy jelentős része még a gyakorlati idő alatt, két éven belül otthagyja a tanító-nevelő munkát. A pedagógus képzésre kevesebb, mint fel annyian iratkoznak be, mint öt éve, az utánpótlás növekedésére ezért jó ideig nem is lehet számítani.