Cikkünkben arra keressük a választ, miből futotta arra a szőnyegbombázásra, amit a közösségi médiában végzett ez a fideszes propagandagyár.
"Totális szőnyegbombázásban vannak. Úgysem nagyon lehet ezt kikerülni, hogyha az ember egyszerűen letiltja."
- Ezzel a felütéssel kezdődik a Telex videója, melyben a Megafon hátterét, működésmódját mutatja be. Mi ebben a cikkünkben nem arról fogunk írni, mi volt a megafon milliárdos hirdetéskampányának, papagályseregének célja a kampányban. A lényeg annyi, hogy a Fidesz kormány újraválasztásáért folyamatosan hazugságokat terjesztettek ellenzéki szereplőkről.
Most inkább azt járjuk körbe, mégis miből futotta arra a szőnyegbombázásra, amit a közösségi médiában végzett ez a propagandagyár.
A Megafon vezetője Kovács István. Ez az ember alapította Szántó Miklóssal közösen az Alapjogokért Központot, amit a Fidesz-kormány jól ki is tömött milliárdokkal. Cserébe munkájuk lényege, hogy mindig mindenben a fideszes véleményt harsogják, mindig Orbánnak van igaza, mindenki téved az egész bolygón, aki nem a magyar miniszterelnököt tartja a föld legnagyobb (nem hasméretben) emberének.
Feltűnhet: ugyanezt teszi a Megafon is, csak nem elemzőknek, hanem influenszereknek hazudják magukat.
Bár megkérdőjelezhetetlen, hogy a Orbán és a Fidesz hátsó feléből bújtak elő, ők mégis azt állítják, "nincsen semmilyen formális kapcsolat semmilyen politikai erővel, sem szervezeti, sem finanszírozási." Persze azt valószínűleg még ők sem gondolják, hogy ezt bárki elhiszi.
A Telex videójában megszólalt Németh Szilvia médiakutató is, aki elmesélte, hogyan derült ki, hogy a Fidesz digitális igazgatója is közel áll a Megafonhoz:
"Megkerestünk egy olyan kommunikációs szakembert, aki korábban a Petőfi Irodalmi Múzeumnál, illetve annak a társszervezeténél, a Petőfi Kulturális Ügynökségnél jelent meg. Lénárt Péternek hívják, és több ilyen fotón és képzésen sikerült beazonosítanunk, hogy itt-ott feltűnik a Megafon közelében. Megkeresésünkre azt mondta, hogy a Megafonnál dolgozik. És ami érdekes csavar volt az egész történetben, hogy az e-mailünkre úgy reagált, hogy közben benn hagyott olyan szereplőket, akiknek szintén elküldte a megkeresésünket, és az egyik ilyen szereplő, Kovács István mellett Dukász Magor volt, aki a Fidesz digitális igazgatója, tehát a kommunikációjukkal ellentétben, hogy egy alulról jövő pártokhoz nem kötődő szervezet, mégis az ilyen apró bakik és elszólások azért mégis érzékeltetik, hogy élénk kapcsolat van és egyeztetések történnek a háttérben, például adott esetben a Fidesz és a Megafon között."
Nem Dukász az egyedüli fideszes vezető a Megafon közelében. A Telex forrásai Gyürk András szerepét emelték még ki. Gyürk a Fidesz egyik európai parlamenti képviselője, valamint évek óta a Fidesz kampányainak vezetője. Tagja a miniszterelnök legszűkebb kommunikációs csapatának is. Ez sem mellékes, hogy fideszes politikusok, Orbán túlfizetett képviselői is rendszeresen megjelennek Megafonos rendezvényeken, együtt fotózkodnak a papagálykommandó tagjaival.
De mégis mibű?
Azt nem lehet tisztán látni, hogy ez a kampánygépezet pontosan milyen pénzből működik. Nem tudjuk, miből működik és milyen támogatásokat, kiktől kap. A videóban Tóth-Bíró Marianna, a Telex főszerkesztő-helyettese arról beszélt, feltételezhetjük, hogy éppen a NER-nek a meghatározó szereplői érezték szívügyüknek a Megafon létrejöttét, hiszen azt tudjuk, hogy egyébként a Megafon rendezvényein a kormánypárti politikusok, kormányzati szereplők, és egyébként a NER világához közelálló közéleti személyiségek vesznek részt.
Sőt! már három bíróság is kimondta: juthatott közpénz a Megafonba
A Megafonba ömlő pénzek jórésze akár olyan üzletemberektől is kerülhetett a propagandagépezetbe, akik közbeszerzéseken gazdagodnak. A Megafon támogatásával pedig biztosítják, hogy a jövőben is a Fidesz kegyeltjei maradhassanak, ne zárják el a közpénzcsapokat. Így tehát legalizálva támogathatják párjukat és vezetőjüket, Orbán Viktort.
Ebből a pénzből tudhatott a választási kampányban a Megafon és csatolt részei 50 nap alatt közel 600 millió forintot elhirdetni. Ez közel a duplája annak az összegnek, amit ebben az időszakban a Fidesz hirdetett el.
Ennyi pénzből el tudták érni azt, hogy egy-egy hirdetésükbe beletettek 5-6 millió forintot, így már minden magyarFacebook felhasználóhoz elértek. Emlékezhetünk: a választás előtti nap nem lehetett úgy megnézni három posztot az oldalon, hogy ne jött volna szembe egy-egy megafonos beszélő fej.
Ömlik a pénz az Aktuális fideszes propagandaportálba
Az Aktuális néven futó szennyportál egy hét alatt 20 millió forintot költött reklámra, miközben az orbánista fiúkat-lányokat tömörítő Megafon behúzta a kéziféket. Persze még így is pofátlanul sokba fájnak.
Már egymilliárdra rúg a Megafon Facebook-költése
A kormány üzeneteit szajkozó fideszes megmondóemberek videóit reklámozták már ennyi pénzzel.
Félmilliárdos nyereséggel zárt a Fidesz papagájkommandósait képző Megafon
Olyan szorgalmasan mondták Orbán igazát, hogy egy év alatt 140-szeresére növelték a profitot. Ilyen „sikersztori” is csak a kormánypárti oldalon lehetséges.