Más méretek, más lépték, más lehetőségek, más terhelés. És mindegyik összehasonlításból mi jövünk ki rosszabbul.
Bár Papp László debreceni polgármester semmilyen „szennyezőanyagot, veszélyforrást nem látott” az elkészült németországi CATL akkumulátorgyárában, és fideszpropaganda is állandóan ezt a gyárat hozza fel érvéként a debreceniek tiltakozása ellenére épülő gigaüzem mellett, az már csak méretéből adódóan is több kockázatot jelenthet - írta meg a 444.
Fel is sorolták a különbségeket, amely elég jelentősek:
- A Németrországi CATL-gyár területe kevesebb, mint harmada a tervezett debreceni gyárnak, előbbi 70 hektárra épült, az utóbbii ezzel szemben 221 hektár területet foglalna el, ráadásul értékes termőföldekből.
- A debreceni gyár 100 gigawattóra éves termelési kapacitással rendelkezik majd. Viszonyításképpen az 1,8 milliárd eurós türinigiai gyár kapacitása 14 gigawattóra. Ez a német gyár esetében körülbelül évi 350 ezer, míg a magyar gyárnál közel másfél millió járműre elegendő akkut jelent. Csakhogy míg Németország a 14 gigawattórát különösebb probléma nélkül ki tudja termelni, ezzel szemben az amúgy is tetemes mennyiségű energiát importáló Magyarország nem biztos, hogy olyan könnyen ki tudná gazdálkodni az évi 100 gigawattórához szükséges energiát.
- Az önkormányzat és a kormány azzal érvel, hogy a gyár vízigényének jelentős részét szürkevízből meg tudják oldani. Ezzel szemben egy, a kormányhivatal oldalán megjelent, majd villámgyorsan eltüntetett, az új vízvezeték építésének előkészítéséhez készült tanulmány szerint az eddig tudott 40 ezer köbméteres vízigény helyett akár 60 ezerre is felugorhat a fogyasztás.
- A magyar gyár ügye - hasonlóan sok más ügyhöz - térdig áll a NER-re jellemző politikai mocsárban. Dunaújváros és Göd ellenzéki vezetésének megbüntetése, a gödi elektrolit szivárgás, amiről a gyár elfelejtett szólni a polgármesternek, az éves rendszerességgel kötelező mérés elmulasztása, és az egyeztetés hiánya mind hozzájárulhattak a tervezett gyárral kapcsolatos rossz szájízhez. Ráadásul a sokszor hangoztatott munkahelyteremtés sem túl meggyőző érv, amikor a városban és környékén alapvetően nincs elég munkaerő a gyár üzemeltetéséhez, amit valószínűleg vendégmunkásokkal fognak megoldani. Németországhoz képest Magyarországon amúgy is alacsonyabb a bizalom az állami intézményekkel, hatóságokkal szemben.
- Bár a német CATL gyár jelentős részét teszi ki az ország akkumulátor-termelésének, a Financial Times gyűjtése szerint 2031-re a legtöbb akkumulátort európai gyártó készíti majd. Ez lenne a hosszú távú cél Európa számára, hiszen az elektromos autók értékének nagy részét a szoftver és az akkumulátor teszi ki. Az európai akkumulátorgyártás Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter szerint is a szuverenitás megőrzéséről szól. Magyarországon ezzel szemben az akkumulátor-értéklánc szereplőinek jelentős hányada keletről érkezik, hogy aztán az összeszerelést követően nyugatra távozzon. Ezzel egyszerre válik kitetté két kontinens irányába. A világ egyik, a termelési láncoknak legkiszolgáltatottabb országaként a magyar akkumulátorgyártás nem hoz változást, hiszen ahogy a tanulmány írja, az akkumulátorokhoz szükséges nyersanyagforrások „nagy részét kínai vállalatok ellenőrzik, a nyersanyagok feldolgozása főleg Kínában történik”.
Helyi népszavazást kezdeményezett a Momentum a debreceni akkumulátorgyár ügyében
Meggyőződésünk, hogy egy ekkora beruházás nem lehetséges a helyiek bevonása és megkérdezése nélkül. Több mint kétszázezer ember jövőjéről nem dönthetnek zárt ajtók mögött - indokolt a Momentum.
Ahogy Banglades sem ruhagyártó nagyhatalom, Magyarország sem lesz akkumulátorgyártó nagyhatalom
Kivonná a kormány a területrendezési szabályok alól az épülő akkumulátorgyárakat. Az LMP közérdekű adatigényléssel fordul a kormányhoz, hogy megtudja, milyen megállapodást kötött a kabinet a CATL kínai akkumulátorgyártó céggel.
Összegyűlt a szükséges számú képviselői aláírás, lesz parlamenti vitanap az akkumulátorgyárakról
Mivel a kormánynak rettenetesen fontos, hogy kiszolgálja a kínai érdekeket és tovább növelje hazánk külföldi, főleg orosz energiafüggőségét, ezért gondolom, most gőzerővel készülnek ők is a vitanapra - közölte a kezdeményező Szabó Tímea.
Azonnal le kell állítani az akkumulátorgyár-beruházásokat a DK szerint
Összesen 320 milliárd forinttal segíti az Orbán-kormány a kínai gyár építését a magyar emberek pénzéből, akiket közben megszorításokkal sújt. A magyar embereknek joguk van tudni, hogy ezek a gyárak milyen veszélyt jelentenek a lakókörnyezetükre, és mennyi vizet használnak fel az aszályok által veszélyeztetett területeken.
LMP: nem épülhet meg a debreceni akkumulátorgyár!
Az LMP elfogadhatatlannak tartja, hogy a tiltakozások ellenére három éven belül megépüljön a debreceni akkumulátorgyár - mondta Hohn Krisztina, az ellenzéki párt népjóléti és családügyi szakszóvivője vasárnapi budapesti, online is közvetített sajtótájékoztatóján.